"Aku takkan bisa menjadi lebih dari apa yang terdaya, namun ku tetap berjanji akan masih mencuba untuk memujuk hatimu mencintai aku kerna semua yang ada hanyalah untukmu.."

Friday, May 05, 2017

Pengalaman 2nd Baby -MAH-


14/11/2016 (Isnin)

Pagi isnin yg cukup indah.. pukul 3am mama da rasa mild contraction awak, tp mama bia kn dulu.. smpi la pukul 8am nk siap2 pi kerja.. tp rasa mcm xsedap hati, rasa contraction tu xbenti 15 mnt sekali.. then ckp kt husband, mek n atok.. better xyh pi koje takut jadi pape pulak.. then msj kawan sekerja Maha n Madam.. ckp amik MC for 14/11 tu.. sb takut pembukaan xbuka lagi.. kang xpasal2 kne balik kan.. thats y ckp MC.. hihi


Dalam kul 915.. Kami pun pi la Hospital Ampang.. sampai sana dlm pukul 930am..xjauh pun hospital dengan umh, adalah dalam 15 mnt cenggitu.. ok smpi je kt PAC first doc check, eh awak da 5cm ni.. then 2nd doc check, tgk2 baru 3.5cm.. aik ade point2 pulak yerr.. hahahaha.. ok masa untuk kne tahan wad.. anytime leh beranak.. dalam pukul kul1145am rasa contraction semakin kuat adelah dlm 10 mnt sekali.. pi ckp kt nurse yg jge sy, then dorg selok lg.. nurse sana ckp da 7cm, yg aku dengan muka terkejut nye.. haaaaaaa apa 7cm, bia btl nurse.. nurse tu apa lagi.. mengelupur call bilik LB n soh aku tukar baju lgi tok pi sana.. nurse tu siap pesan lg, awak jgn teran dlu taw.. rileks.. husband awak de kt luar kan, msj husband awak skrg soh die pi LB bilik sekian sekian sekian.. ok time ni laki aku panic sb aku ckp da buka 7cm.. then nurse soh laki aku bawa barang3 baby sekali..

Sampai2 je kt LB kul1210pm.. then doc selok lg.. alahaiii da la selok depan laki aku, tahan jela kan.. hehe.. rupa2 nye baru 6cm daaaaa.. haish, korg ni sesuka hati jek buat andaian 5cm la, kejap2 3.5cm la.. then sekarang 6cm. Dlm hati xkisah la.. jji da selamat dok dlm LB ni.. time dlm LB ni la sedih sikit, husband pgg tgn xlepas2.. die zikir xbenti2 .. yg aku dok tahan contraction smpi lebam2 tgn die aku gengam kuat2.. sakit tu jgn ckp la.. mne x nye.. beranak ni antara hidup n mati kan..  tp btl la org ckp sakit nak beranak anak kedua ni xsesakit mcm mne nk beranak anak pertama dulu, sb baby pertama da buat jalan tok baby seterusnye.. amboiii ayat.. hahahah..

Pukul1pm.. rasa sakit semakin kuat, doc selok lg.. tgk2 baru 7cm.. ok xpe.. sabar lgi.. smbil bercerita dongeng ngn husband.. dan waktu dok bercerita tu la rasa loya n muntah, yela dari pg xmkn ape2 kan, just minum air milo jek sb xde selera nk mknnn... rsaw, takut gundah gelana semua ada.. husband la dok tadah segala bahan muntah tu, kesian pulak kt die... nasib die jenis yg xgeli... terima kasih sgt3 kt Husband time tu... then kul2pm.. sakit yg teramat2.. doc selok lg, baru 8cm.. so apa lgi.. doc kata klo rasa nk berak bgtaw k then teran jek.. ok waktu ni jgn ckp la.. doc soh kite sedut gas tu.. mngantok gile beb.. aku ni smpai tertido tido.. boleh pulak nk beranak tp aku rasa nk tido.. hihi.. tp aku dgr laki aku berzikir xbenti.. then tetibe aku rasa nk terberak, haa pe lgi..

B!! B!! Syg nk terberak ni, terus laki aku pi pangil doc kt luar tu.. aku dgn xsempat nk terkangkang, doc dgn xsempat nk ikat kaki kiri kanan aku.. terus keluarlah kepala si adik.. laki aku yg semngat menjerit, push lg sayang.. push.. b da nmpk kepala die, aik dlm hati aku.. sapa yg smbut sebenar nye,  doctor ke laki aku ni.. die yg beria ria.. kahkahkah.. ok lepas tu baru dgr sorokan doc2 kt sana yg bg semngat kt aku.. haaa bagus2.. teran lg.. teran lgi.. bahu da keluar.. ok jgn angkat bontot.. cikit je lgi, cikit jela.. akhir nye dgn 3 kali push, keluarlah Mujahid n bakal imam buat mama papa kedunia ni dgn berat 3.07kg dan panjang 50cm.. tanpa koyakan dan jahitan... terdgr la tangisan sicomey n mengalir air mata n ucap alhamdulillah xbenti dibibirku...

Selepas lahir je MAH terus rindu kt si abang yg berada di bawah jagaan nenek n atok..  xde abang maka xde la si adik.. si abang bnyak mengajar mama dari segala segi. alhamdulillah, skrg ni mama n papa pun xkekok bila nk jaga adik MAH nnt.

Ramai yg tanye apa tips bersalin tanpa koyakan n jahitan anak kedua ni.. jawapan sy xde tips apa2.. alhamdulillah rezeki sy kali ni dipermudahkan sama seperti si abang yg pertama dlu... yg penting jgn sesekali kite lupa kn DIA.. inysAllah die pun xkn lupa kn kita.. sakit tetap sakit, rsaw tetap rsaw.. ni semua melibat kn nyawa..

Husbnad la bnyak bg sokongan padu pd sy waktu nk veranak tu... tanpa die saya rasa, nothing.. dan sy dan pun berjihad untuk keluar kn zuriat die.. dan alhamdulillah, husband pun bnyak membantu dlm membuat kerja rumah dan urus kn anak.. xpernah leka dan xpernah naik tgn pd anak. itu la nama nye kasih syg ayah yg penyayang..

Ade bnde lg nk bercerita, tp setakat ni jela erk.. xkn semua nk cerita kan.. hahahahha !! terima kasih kerana sudi baca walaupun dlm keadaan xikhlas.. tp yg penting Tuan empunya blog ni teramat la ikhlas.. HAHAHAHA !!

WELCOME TO THE WORLD 2nd BABY MAH - MAMA PAPA LOVE U SO MUCHHH.. MUACCXXXXX !!!

Adiosssss.. :)






No comments:

Post a Comment